Subscribe:

Friday 2 December 2011

SUKAN SABAH (SAGA)

Maklumat Sukan Sabah (SAGA)

SUKAN SABAH atau ‘SABAH GAMES’ adalah satu acara sukan berprestij di peringkat Negeri di bawah anjuran Kerajaan Negeri Sabah. Ianya pertama kali diadakan pada tahun 2003. Jemaah Kabinet Negeri telah bersetuju terhadap pengelolaan Sukan Sabah dalam mesyuaratnya pada 5 Mac 2003. Sukan Sabah akan diadakan dwi-tahunan iaitu berselang-seli dengan Sukan Malaysia (SUKMA) dan merupakan Kejohanan Beraneka Sukan (Multi-sports Competition). Penyertaan adalah terbuka kepada warganegara Malaysia yang bermastautin di Negeri Sabah yang berumur 21 tahun ke bawah.

Objektif SAGA

Untuk mencungkil dan mempertengahkan lebih ramai lagi atlet berpotensi dari semua zon mewakili bidang sukan di mana negeri Sabah sedang menyerlah di peringkat SUKAN MALAYSIA (SUKMA).
Memberi peluang kepada atlet-atlet remaja di luar bandar supaya boleh menyertai pertandingan di peringkat Negeri di samping menggalakkan pembangunan sukan secara berterusan.
Memberi peluang dan pendedahan kepegawaian (Jurulatih, Pegawai Teknikal dan Pentadbir Sukan).
Menggalakkan penggunaan kemudahan sukan yang sedia ada di peringkat akar umbi.
Untuk mempromosikan dan meningkatkan penyertaan dalam sukan yang kurang diberi perhatian serta menggalakkan penubuhan persatuan/kelab sukan di peringkat daerah.
Menggalakkan dan memberi peluang kepada daerah untuk menjadi Tuan Rumah Sukan Sabah di samping menyumbang kepada perkembangan aktiviti ekonomi di daerah berkenaan.



No comments:

Post a Comment